Näitus „Christian Ackermann – Tallinna Pheidias, ülbe ja andekas“
Christian Ackermanni näitus toomkirikus tõstatab küsimusi, suunab mõtteid ja avab silmi, ka kristliku, täpsemalt – luterliku kiriku kunsti ikonograafia vallas.
Kui on üldteada, et Ackermanni osalusel valminud Tallinna toomkiriku altarisein oli Rootsi-aegse range, ortodoksse luterliku kiriku altarikaunistuse musternäidis, siis milline see ikkagi oli, mis oli selle peamine sõnum?
1694. aastast säilinud altariseina tellimise lepingute järgi on teada, et selle nikerdatud kaunistused tegi vabameister Christian Ackermann, et tisleritööd tegi Hermann Berents ning altariseina värvis ja pildid maalis Ernst Wilhelm Londicer.
1696. aastal valminud kahekorruselise altariseina põhikorrusel seisid kaheteistkümnest apostlist kaks tähtsamat: pühakirja ja mõõgaga apostel Paulus ning pühakirja ja taevavõtmega apostel Peetrus. Põhikorruse karniisi kaunistasid neli evangelisti oma evangeeliumide ja atribuutidega: Markus lõviga, Luukas härjaga, Matteus ingliga ja Johannes kotkaga. Altariseina tipus oli võidulippu kandev, Aadama pealuule ja maole astuv Kristus Võitmatu, tema kõrval põlvitasid Maarja Magdaleena ja ingel. Altariseina keskteljel, Kristus Võitmatu all, oli maal „Püha õhtusöömaaeg” ja „Kristuse ristilöömine”. Üheskoos jutustasid kuju ja kaks maali Kristuse äraandmise, ristisurma ja igavese elu lugu. Seda võimendasid juba mainitud Peetruse ja Pauluse ning evangelistide kujud, samuti Maarja-Magdaleena – patustanud, andestust palunud ja saanud – naise kuju. Ingel Kristus Võitmatu kõrval on tegelane taevasfääridest, Kristuse taeva mineku tunnistaja ja altari ees kogunevale kogudusele teenäitaja.
Mida veel ühelt, kõige tähtsamalt kirikukunstiteoselt – altari kui kiriku kõige pühama koha kaunistuselt – võiks tahta?
Sõnumit – pääsemine tuleb usu läbi – kandsid muidugi ka teiste 17. sajandi II poole – 18. sajandi alguse Rootsi kuningriigi, sh siis Eesti- ja Liivimaa luterlike kirikute altariseinad, nagu ka kantslid. See, et 18. sajandi valgustus- ja ratsionalismiajastul nii selge sõnum hägustuma ja kirikukunsti senine ikonograafiline programm koost lagunema hakkasid, on aga juba omaette lugu.
Ackermanni näitusel saab sellest küll aimu, kuid põhiline soovitus oleks siiski keskenduda näitusel neile tegelaskujudele, kes määrasid Rootsi-aegse inimese maailmapildi ja religioossed vaated. Lisaks nimetatuile vaadake siis ka voorusi, neid ideaalselt täiuslikke naisi, kes võisid seista altaril ka katmatult.
Teksti autor dr Tiina – Mall Kreem.
Tallinna Toomkogudus 05.08.2021
K, 12. märts 2025
18:00 – 20:00 LEERIKURSUS koguduse kantseleis
L, 15. märts 2025
12:00 – 12:30 ORELIPOOLTUND - Pille Metsson. Kavas J. S. Bach, P. Manz, E. Mägi, A. Pärt
P, 16. märts 2025
11:00 – 12:30 MISSA - paastuaja 2. pühapäev. Reminiscere. Palve ja usk. Õpetaja Arho Tuhkru, õpetaja Joel Siim, organist Kadri Ploompuu
11:05 – 12:35 PÜHAPÄEVAKOOL ja NOORTERING
12:30 – 14:00 LEERIKURSUS koguduse kantseleis
K, 19. märts 2025
15:00 – 16:00 SEENIORIDE koosviibimine kirikus
18:00 – 20:00 LEERIKURSUS koguduse kantseleis
N, 20. märts 2025
18:00 – 19:00 PALVUS Taizè lauludega
L, 22. märts 2025
12:00 – 12:30 ORELIPOOLTUND - Olga Opryshko. Kavas J. S. Bach, L. Vierne, R. Tobias, U. Sisask
P, 23. märts 2025
11:00 – 12:30 MISSA - paastuaja 3. pühapäev. Oculi. Jeesus - kurjuse võimu võitja. Õpetaja Arho Tuhkru, Tallinna Jaani koguduse õpetaja Eve Kruus, organist Kadri Ploompuu. Kirikukohv
12:30 – 14:00 LEERIKURSUS koguduse kantseleis
14:00 – 15:00 MISSA Merivälja Südamekodus
T, 25. märts 2025
17:00 – 18:00 Paastumaarjapäeva PALVUS. Issanda kuulutamise püha ehk paastumaarjapäev. Õpetaja Joel Siim, organist Kadri Ploompuu
K, 26. märts 2025
18:00 – 20:00 LEERIKURSUS koguduse kantseleis
L, 29. märts 2025
12:00 – 12:30 ORELIPOOLTUND - Kadri Ploompuu. J. S. Bach 340
P, 30. märts 2025
09:30 – 11:00 EELK Tallinna Piiskopliku Toomkoguduse nõukogu korraline koosolek
11:00 – 12:30 MISSA - paastuaja 4. pühapäev. Laetare. Eluleib. Õpetaja Arho Tuhkru, õpetaja Joel Siim, diakon Renè Paats, organist Kadri Ploompuu